1. CLI značí: • Zkratku Command Language Interface - způsob ovládání počítače prostřednictvím speciálních skriptů, kterými uživatel definuje rozsáhlé sady příkazů. • Zkratku Command Line Interface - způsob ovládání počítače pomocí klávesnice s alfanumerickými znaky, díky níž uživatel ovládá systém programováním vlastních skriptů v jazyce CLI. • Zkratku Command Line Interface - způsob ovládání počítače pomocí klávesnice s alfanumerickými znaky, díky níž uživatel ovládá systém pomocí zadávaných příkazů. • Zkratku Command List Interface - způsob ovládání počítače pomocí klávesnice a myši, díky níž uživatel vybírá akce z drop-down list menu. 2. Vývoj architektur OS Windows se ubíral větvemi: • 16 bitové jádro Windows 1.x-3.x, 32 bitové jádro Windows 9x-ME, 32 bitové jádro Windows založené na technologii NT (současně 64 bitové od Windows XP). • 16 bitové jádro Windows 1.x-3.x a Windows 95, 32 bitové jádro Windows 98-ME, 32 bitové jádro Windows založené na technologii NT (současně 64 bitové od Windows XP). • 16 bitové jádro Windows 1.x-3.x a Windows 95, 32 bitové jádro Windows 98-ME, 32 bitové jádro Windows založené na technologii NT (současně 64 bitové od Windows Vista). • 16 bitové jádro Windows 1.x-3.x, 32 bitové jádro Windows 9x-ME, ryze 64 bitové jádro Windows založené na technologii NT. 3. Co je to multithreading? • Současné zpracování dvou vláken u každého procesu, o které se mikroprocesor dělí, a to podle pravidel která určuje plánovač. Windows multithreading nepodporují. • Současné zpracování více vláken, o které se mikroprocesor dělí, a to podle pravidel která určuje plánovač. Windows podporují multithreading. • Současné zpracování více procesů, o které se mikroprocesor dělí, a to podle pravidel která určuje plánovač. Windows podporují multithreading. • Současné zpracování více procesů a ke každému jednoho vlákna, o které se mikroprocesor dělí, a to podle pravidel která určuje plánovač. Windows podporují multithreading. 4. Co je to LAP a FAP, jaké používají adresování? • LAP je lineární adresní prostor se kterým pracují pouze procesy. FAP fragmentovaný adresní prostor odkazující přímo na adresy buňky v paměti RAM. • LAP je logický adresní prostor se kterým pracují procesy a mikroprocesor. FAP je fyzický adresní prostor odkazující přímo na adresy buňky v paměti RAM. • LAP se adresuje logickými adresami. FAP se adresuje virtuálními adresami. • LAP se adresuje virtuálními adresami. FAP se adresuje fyzickými adresami. 5. Technologie DLNA znamená: • Zkratka od Digital Line Network Alicance, poskytující kabelové síťové připojení prostřednictvím digitální telefonní linky. • Zkratka od Digital Living Network Alicance, sloužící k sdílení multimédiálního obsahu. Může být implementována pouze v NAS. • Zkratka od Digital Line Network Alicance, poskytující kabelové síťové připojení vyhovující nárokům pro streamování digitáního videa. • Zkratka od Digital Living Network Alicance, sloužící k sdílení multimédiálního obsahu. Může být implementována v NAS anebo v zařízení MMC (MultiMediální Centrum), či jako server na počítači. 6. Co je to multitasking, jaké druhy rozlišujeme a jakým prošel u Windows vývojem? • Jde o schopnost OS provádět více procesů současně. Rozlišujeme primitivní a neprimitivní multitasking. Windows od řady NT podporuje neprimitivní multitasking. • Jde o schopnost OS provádět více vláken současně. Rozlišujeme preemptivní a nepreemptivní multitasking. Windows od řady NT podporuje nepreemptivní multitasking. • Jde o schopnost OS provádět více procesů současně. Rozlišujeme preemptivní a nepreemptivní multitasking. Windows od řady NT podporuje nepreemptivní multitasking. • Jde o schopnost OS provádět více procesů současně. Rozlišujeme preemptivní a nepreemptivní multitasking. Windows od řady NT podporuje preemptivní multitasking. 7. Souvislá oblast většího množství clusterů náležící souboru, které je možné namapovat pod jediný ukazatel se nazývá: • Fragment. Tuto metodu podporují například FAT32, Ext 4, NTFS, Reiser FS. • Fragment. Tuto metodu podporují například Ext 4, NTFS, Reiser4, kromě FAT32 a ReiserFS. • Segment. Tuto metodu podporují například Ext 3/4, NTFS, Reiser FS, kromě FAT32. • Extent. Tuto metodu podporují například Ext 4, NTFS, Reiser4, kromě FAT32 a ReiserFS. 8. Vyberte správné tvrzení k partition: • Partition značí jeden oddíl disku, tabulka jejich rozdělení je uchována v MBR (Master Boot Record, tj. první sektor disku). Každý oddíl může obsahovat jiný nezávislý souborový systém. • Partition značí jeden oddíl disku, tabulka jejich rozdělení je uchována v boot sektoru (tj. posledním sektoru disku). Každý oddíl může obsahovat jiný nezávislý souborový systém. • Partition značí jeden oddíl disku, tabulka jejich rozdělení je uchována v MBR (Master Boot Record, tj. první sektor disku). Všechny oddíly musí obsahovat stejný souborový systém. • Partition značí jeden oddíl disku, tabulka jejich rozdělení je uchována v MBR (Main Boot Record, tj. poslední sektor disku). Všechny oddíly musí obsahovat stejný souborový systém. 9. Co je to NAS? • Zkratka od Network Array Storage, tj. architektury datového úložiště se zálohováním pomocí diskového pole. Pro přístup k datům na souborové úrovni využívá výhradně protokoly CIFS či NFS. • Zkratka od Network Attached Storage, tj. architektury výměnného datového úložiště používající se pro sdílení zdrojů. Pro přístup k datům na souborové úrovni využívá výhradně protokoly CIFS či NFS. • Zkratka od Network Attached Storage, tj. architektury datového úložiště používající se pro sdílení zdrojů. Pro přístup k datům na souborové úrovni využívá protokoly jako CIFS či NFS, ale také univerzální protokoly jako jsou FTP, HTTP atd. • Zkratka od Network Array Storage, tj. architektury datového úložiště se zálohováním pomocí diskového pole. Pro přístup k datům na souborové úrovni využívá výhradně protokoly FTP a HTTP. 10. Co jsou to pseudo-souborové systémy? • Virtuální souborové systémy, nemají použití pro záznamová datová média, ale plní specifické úlohy v systému jako je např. poskytování přístupu k informacím o systému. Windows neobsahují pseudo-souborový systém. • Souborové systémy, které se nestarají o správu a organizaci dat na disku, nýbrž o jejich metadata a konzistenci s daty. Windows neobsahují pseudo-souborový systém. • Souborové systémy, které se nestarají o správu a organizaci dat na disku, nýbrž o jejich metadata a tím i podporu mechanismů jako je žurnálování atd. Windows obsahují pseudo-souborový systém. • Specifický druh souborových systémů, které jsou virtuální vrstvou nad souborovými systémy a umožňují využití libovolného souborového systému na kterémkoliv operačním systému. Windows neobsahují pseudo-souborový systém. 11. V čem se liší serverová a desktopová edice Windows? • Serverová edice je identická s desktopovou, pouze s vyššími licenčními poplatky za serverové využití. • Serverová edice obsahuje oproti desktopové navíc pouze podporu více typů mikroprocesoru. • Serverová edice obsahuje oproti desktopové podstatně více administrátorských nátrojů a podporu více typů mikroprocesoru. • Serverová edice obsahuje oproti desktopové navíc pouze více administrátorských nátrojů. 12. Vyberte správné tvrzení vztahující se k PCB. • PCB je Process Control Block - datová struktura obsahující data pro správu a běh každého procesu. Obsahuje např. identifikátor procesu (PID/PPID), informace o stavu procesu, registry mikroprocesoru a další. • PCB je Process Control Block - datová struktura obsahující data pro správu a běh procesů. Obsahuje např. čítač programu, plánovací informace mikroprocesoru, informace o prostředcích I/O a další. • PCB je Process Creation Block - datová struktura obsahující data pro správu a běh procesů. Obsahuje např. čítač ostatních programů, historii informací mikroprocesoru, informace o prostředcích I/O a další. • PCB je Process Creation Block - datová struktura obsahující data pro správu a běh pouze systémových procesů. Obsahuje např. čítač ostatních programů, plánovací informace mikroprocesoru, informace o prostředcích I/O a další. 13. Řídké soubory jsou: • Soubory obsahující tzv. prázdná místa (velké oblasti nulových znaků). Souborové systémy jako ext2/3/4, NTFS či ReiserFS umožňují zapisovat na disk pouze nenulová data a tím ušetřit fyzické místo na disku. • Soubory obsahující tzv. prázdná místa (velké oblasti stejných sekvencí znaků). Souborové systémy jako ext2/3/4, FAT32, NTFS či ReiserFS umožňují zapisovat na disk pouze nenulová data a tím ušetřit fyzické místo na disku. • Soubory které jsou nerovnoměrně rozloženy na disku, z důvodu vnější fragmentace. Souborové systémy jako ext2/3/4, NTFS či ReiserFS je umožňují v reálném čase defragmentovat. • Soubory které jsou nerovnoměrně rozloženy na disku, z důvodu vnitřní fragmentace. Souborové systémy jako ext2/3/4, NTFS či ReiserFS je umožňují v reálném čase defragmentovat. 14. Co je to žurnálování? • Žurnál může být umístěn výhradně na disku jehož integritu zajišťuje. Žurnálování podporují např. NTFS, HFS+, ext2/3/4, ReiserFS, atd. • Metoda ochrany konzistence metadat či dat pomocí speciálního záznamu, tzv. žurnálu. • Metoda ochrany výhradně metadat pomocí speciálního záznamu, tzv. žurnálu. • Žurnál může být umístěn i na externím disku. Žurnálování podporují např. NTFS, HFS+, ext3/4, ReiserFS, atd. 15. Vztah mezi GUI a TUI je: • V GUI je interaktivně využíváno vstupního zařízení klávesnice a myši k ovládání systému pomocí grafických objektů, s nimiž uživatel manipuluje. TUI rozšiřuje možnosti GUI o formulářové prvky jako je např. drop-down menu. • V GUI je využíváno pouze vstupního zařízení myši k ovládání systému pomocí grafických objektů, s nimiž uživatel manipuluje, zatímco TUI rozšiřuje možnost ovládání GUI pomocí klávesnice. • V GUI je interaktivně využíváno vstupního zařízení klávesnice a myši k ovládání systému pomocí grafických objektů, s nimiž uživatel manipuluje. TUI je starším synonymem pro GUI. • V GUI je interaktivně využíváno vstupního zařízení klávesnice a myši k ovládání systému pomocí grafických objektů, s nimiž uživatel manipuluje. TUI funguje na stejné bázi jako GUI, pouze v textovém režimu. 16. V čem spočívá metrika SLOC? • SLOC, zkratka od Symbolic Language Of Code, značí zdrojové kódy programu v jazyku symbolických instrukcí (tzn. Assembler) a tedy udává složitost jazyka zdrojových kódů. • SLOC, zkratka od Source Level Of Code značí klasifikaci úrovně jazyka zdrojových kódů programu (nižší programovací jazyk Assembler, vyšší programovací jazyk C/C++ atd.). • SLOC, zkratka od Source Level Of Code značí klasifikaci úrovně jazyka zdrojových kódů programu (strukturově orientovaný, objektově orientovaný). • SLOC, zkratka od Source Lines Of Code značí počet textových řádků zdrojových kódů programu.